About user-bccsa

This author has not yet filled in any details.
So far user-bccsa has created 719 blog entries.

CASE NUMBER: 16/2016 – MLENGA VS eNCA – News – Misleading

The complaint concerns the alleged misleading through a translation of a Zulu language expression to the English language by the Broadcaster, thereby not likely to convey the proper message of the plight of community members. The applicable clause 11 of the Code determines that news must be truthful, accurate and reported in a fair manner [...]

By | 2017-02-08T10:32:11+00:00 December 1st, 2016|E-TV|Comments Off on CASE NUMBER: 16/2016 – MLENGA VS eNCA – News – Misleading

CASE NUMBER: 15/2016 – ERASMUS VS JACARANDA FM 94.2 – CHILDREN

The complaint was a about the programme where a member of the public confessed to having had a sexual threesome with the bridesmaid and the bride’s sister one hour before his wedding. Jacaranda FM is an adult radio station and the broadcast was held to fall within the boundaries of freedom of expression. Semble: The [...]

By | 2017-01-27T11:46:27+00:00 December 1st, 2016|JacarandaFM 94.2|Comments Off on CASE NUMBER: 15/2016 – ERASMUS VS JACARANDA FM 94.2 – CHILDREN

CASE NUMBER: 17/2016 – SHIVAMBU vs SABC CHANNEL 404 – BALANCE

omplaint that in a news/comment programme the Broadcaster failed to invite someone with knowledge of the Vatsonga to challenge the statements by the Deputy Minister of Co-operative Government and Traditional Affairs on this topic.  This programme was titled a news programme but listeners and viewers were invited to phone in and comment on the subject [...]

By | 2017-01-27T11:46:27+00:00 November 25th, 2016|SABC News Channel|Comments Off on CASE NUMBER: 17/2016 – SHIVAMBU vs SABC CHANNEL 404 – BALANCE

CASE NUMBER: 18/2016 – TIMILE vs RAINBOW COMMUNITY RADIO – BALANCE

This is a complaint against a broadcast by a Christian Broadcaster for the way in which it conducted its so-called Thanks-Give-A-Thon drive for donations. Broadcaster, being a non profit organisation legally entitled to solicit donations from the public. Broadcaster also has the right to freedom of expression.  The Complainant described the donations drive of the [...]

By | 2017-01-27T11:46:27+00:00 November 3rd, 2016|RAINBOW FM|Comments Off on CASE NUMBER: 18/2016 – TIMILE vs RAINBOW COMMUNITY RADIO – BALANCE

CASE NUMBER: 12/2016 – MONTSHO VS e.tv – LANGUAGE

The Registrar received a complaint wherein the word “msunu” was included in a pre-recorded broadcast by the Respondent. The time of broadcast was 10h00 on a Sunday morning. It was not disputed that the word is grossly offensive and cannot have any other meaning than that of referring to female genitalia in a vulgar and [...]

By | 2017-01-27T11:46:27+00:00 October 23rd, 2016|E-TV|Comments Off on CASE NUMBER: 12/2016 – MONTSHO VS e.tv – LANGUAGE

CASE NUMBER: 13/2016 – RONALD, MACKINNON, COETZER, COYNE AND SEVERAL OTHERS VS EAST COAST RADIO – CONTROVERSIAL UTTERANCES

Several complaints from various listeners were submitted in respect of a new presenter on East Coast Radio. The complaints were premised on comments made on the Durban-based station’s afternoon drive show. The Broadcaster argued that the mandate given to the presenter was to “shake up things. To be edgy, controversial, to get people talking, whether [...]

By | 2017-01-27T11:46:28+00:00 October 18th, 2016|East Coast Radio|Comments Off on CASE NUMBER: 13/2016 – RONALD, MACKINNON, COETZER, COYNE AND SEVERAL OTHERS VS EAST COAST RADIO – CONTROVERSIAL UTTERANCES

CASE NUMBER: 10/2016 – DAMARAH VS SABC NEWS CHANNEL 404 – MISREPRESENTATION OF FACTS

The Broadcaster broadcast a news bulletin regarding the affairs of the Riemvasmaak Gemeenskap Ontwikkelingstrust. In the bulletin, reference was made to two former administrators of the Trust who were convicted of theft.  From the evidence before the Tribunal it appeared that the conviction of the two had been set aside by the High Court. Reference [...]

By | 2017-01-27T11:46:28+00:00 October 12th, 2016|SABC News Channel, Uncategorized|Comments Off on CASE NUMBER: 10/2016 – DAMARAH VS SABC NEWS CHANNEL 404 – MISREPRESENTATION OF FACTS

CASE NUMBER: 14/2016 -GLEBELANDS HOSTEL COMMUNITY VIOLENCE VICTIMS (SOUTH DURBAN KZN) VS MULTICHOICE CHANNEL 404 – DISCLOSED IDENTITIES

A complaint was received that the Broadcaster ignored a request by the Complainants not to disclose the identities of victims of violence in the Glebelands community when reporting on a press conference. Through miscommunication between staff of the Broadcaster the request was ignored.  After reminding the Broadcaster of the request the Broadcaster again failed to [...]

By | 2017-01-27T11:46:28+00:00 September 21st, 2016|Multichoice|Comments Off on CASE NUMBER: 14/2016 -GLEBELANDS HOSTEL COMMUNITY VIOLENCE VICTIMS (SOUTH DURBAN KZN) VS MULTICHOICE CHANNEL 404 – DISCLOSED IDENTITIES

CASE NUMBER: 11/2016 – KREEL VS MIXFM – NEWS

MixFM sourced a provocative news item from News24, but failed to mention that News24 also indicated that the report was not confirmed.  This fact was thus known to MixFM and therefore it was practicable to make the same statement in their report. Contravention of Clause 11(5) and reprimanded accordingly. CLICK TO VIEW FULL JUDGMENT  [...]

By | 2017-01-27T11:46:28+00:00 August 5th, 2016|MIXFM|Comments Off on CASE NUMBER: 11/2016 – KREEL VS MIXFM – NEWS